Temné časy plodí temné kulturní proudy a v takových temných časech se právě nacházíme. Žijeme v dobách zmaru, nespokojenosti a temných vyhlídek – od hrozby třetí světové války po apokalyptické předpovědi od hnutí Extinction Rebellion. Není divu, že se svět obrací ke gotickému trendu, jedinému možnému způsobu, jak s touhle temnotou všude kolem naložit.
Do konce devadesátých let se tato subkultura roztříštila do nejrůznějších hnutí. Byli tu futurističtí cybergoths: milovníci raveů, sci-fi a hlavně techna, kteří se dali velmi snadno rozpoznat podle kožených trenčkotů à la Matrix a fosforeskujících doplňků připravených na nekonečnou rave party. Pak tu byla skupina, která se shlížela v retro estetice pin-up girls z padesátek, jako byla Bettie Page, a tu charakterizovaly pouzdrové sukně, síťované punčochy, natupírované účesy a přehnané oční linky. Ovšem zhruba od poloviny nultých let se tyto proudy začaly pomalu, ale jistě stahovat do ústraní. Gotici tu samozřejmě stále byli, ale do mainstreamu spíše jen sem tam pronikli ze zákulisí. Až dnes se zdá, že by se tento styl mohl vrátit v plné síle do popředí – a poděkovat za to můžeme mimo jiné návratu legendy jménem Beetlejuice.
Uplynulo třicet let a Deetz je zpět na stříbrném plátně, opět v podání Winony Ryder, opět pod taktovkou Tima Burtona. S tím rozdílem, že dospěla a i ona se teď musí potýkat se svou sardonickou dcerou, kterou hraje nová scream queen Jenna Ortega. Nové pokračování a noví gotičtí rekruti z řad generace Z.
Jak tedy vypadá tento styl a jeho oděvní podoba v roce 2024? Na to neexistuje jen jedna správná odpověď. Zatímco v osmdesátých letech jste se museli přísně držet konkrétních kousků, dnes je to o dost fluidnější. V současné éře vyzdvihující individualitu můžou vypadat goths jakkoli, stačí, že půjde o estetiku vycházející z lásky ke všemu temnému. Goth je tak například Mariacarla Boscono na premiéře Beetlejuice Beetlejuice, duchařské zjevení v hedvábných šatech od Ann Demeulemeester. Je to Michèle Lamy v šatech Comme des Garçons s přehnaně velkými proporcemi i Erykah Badu a její čarodějnické pokrývky hlavy. Je to i Doja Cat a její obličejové protézy a taky Billie Eilish s upířími tesáky. Je to kapela Fecal Matter od hlavy až k patě v Rickovi Owensovi i Arca ve spodním prádle. Je to jižanská goth dívka z prérie, jak ji stvořila Ethel Cain, ale také Amanda Harlech jako viktoriánská dáma během focení pro Chanel.
Gotici jsou zjednodušeně v jádru rebelové. Jistě, existují vizuální znaky příslušnosti k jejich stylu, ale jde o víc než jen o estetiku. Nejde o pomíjející trend nebo virální kousek. Je to postoj a životní styl. Goth je, stejně jako Winona Ryder, navěky.
Zdroj: Britannica, Vogue
Komentáře z facebooku