Gustav Klimt se narodil 14. července 1862 v Baumgartenu u Vídně. Klimt jako malíř reprezentuje nejlepší období Vídně – dobu, kdy tu vznikala díla Sigmunda Freuda či Mahlera a Vídeň byla přinejmenším středoevropským centrem kultury a vzdělání.
Gustav Klimt, portrét z roku 1914
Klimtovo dílo je kombinací symbolismu (symbolismus je umělecké hnutí, které vzniklo ve Francii roku 1886, hnutí částečně navazuje na romantismus) a byzantských rysů, které vytvářejí podtón jeho secesnímu stylu. Klimtovy obrazy mají zvláštní, až úzkostnou atmosféru, často zobrazují freudovskou myšlenku o erotice přítomné v každém lidském pohybu a konání. Maluje dvourozměrně, intenzivními barvami a přitom velice jemně a s vytříbenou důstojností. Mezi Klimtova slavná díla patří – dvě ženy se stylizovanými, vzájemně propletenými těly evokujícími neskutečný svět smyslnosti a fantazie. Dále je to Danaé, dílo inspirované řeckou mytologií zobrazující dívku, které se zmocnil Zeus proměněný ve zlatý déšť (Danaé poté porodila Persea). Jeho obrazy často vzbuzovaly vášně a protesty veřejnosti, a to nejen pro svůj obsah, ale také pro své inovativní malířské postupy – např. Přítelkyně, obraz dvou žen při milostné schůzce.
Portrét Adele Bloch Baurer I
…také zvaný Zlatá Adéla, je portrét jeho manželky Adely. Portrét ženy na zlatém pozadí je považován za reprezentativní dílo Klimtova zlatého období a zároveň vídeňské secese. Olejomalba na plátně doplněná zlatem a stříbrem má rozměr 138 × 138 cm.
Vodní hadi
Vodní hadi se skládají ze dvou stejnojmenných děl, v nichž se Gustav Klimt vrací k tématu “smyslných žen ve vodě“. Jsou zde zachycena dvě nahá ženská těla ve dramatickém milostném objetí. Průzračná pleť, stylizace anatomických linií, zveličená ve snaze vyvolat hluboce spiritualistický charakter citů obou ženských postav. Postoje, gesta a výraze tváře vyjadřují vášnivou lásku a nejkřehčí něhu. V té době by samozřejmě byl obraz přinejmenším pobuřující. Proto Klimt přidal symbol ryby v levém dolním rohu s prázdným výrazem, za níž se tyčí chapadlo, dále šlahouny vinné révy doplněné ornamenty z plátkovaného zlata. Obrazy byly malovány akvarelem a temperou na pergamen.
Ovocné stromy
Při tvorbě tohoto pro Klimta neobvyklého obrazu poprvé malíř používá nový styl malby, ve kterém se jasně odráží impresionistická idea, později typická pro všechny Klimtovy malby krajin. Na přelomu 19. a 20. století tráví Klimt rok na dovolené v rakouských horách, kde inspirován krásnou přírodou začíná malovat krajinky. Oproti jeho běžné kontroverzní prácí plné nahoty představují stromy klid a krásu a díky krátkým tahům štětce živými a jasnými barvami působí realisticky a energicky. Každý list i větvička se díky této technice jeví plasticky.
Schloss Kammer am Attersee
Na třetím z obrazů ztvárňujících zámek Kammer na Attersee (Schloss Kammer am Attersee I a Schloss Kammer am Attersee II) se Klimt soustřeďuje obvzlášť na hladinu jezera před zámkem. Odraz zámku a stomů na vodě napovídá, že Klimt pravděpodobně seděl na člunu, zatímco maloval. Obraz ze všech tří verzí působí nejvěrohodněji.
Přítelkyně
V tomto díle vytváří malíř symfonii živých barev, květů, exotických ptáků a fantastických zvířat, jež má vytvořit atmosféru a povzbudit city této dvojice přítelkyň a milenek při milostné schůzce. Smyslnost nahé ženy se světlou a jemnou pletí, křehkými tvary a něžným výrazem je v rozporu s přátelským, poklidným výrazem její společnice v ohnivě zabarvených šatech, které jsou výrazem vášně, jež ženu spaluje.
Gustav Klimt zemřel 11. ledna 1918, v jeho ateliéru ho ranila mrtvice, ochrnul na polovinu těla a byl převezen do vídeňského sanatoria. Tam 6. února 1918 zemřel na zápal plic způsobený epidemií španělské chřipky. Pochován je na vídeňském hřbitově Hietzing.
Foto: www.slavneobrazy.cz
Komentáře z facebooku